onsdag 18 maj 2011

emmas guide till esc 2011, semifinal 2.

EDIT: Dethär inlägget återuppstod som ett utkast, så jag slänger upp det på nytt för att nu ha det här. Jag har inte ens ändrat min tippning i efterskott!

1. Bosnien & Herzegovina: Dino Merlin - Love In Rewind
En äldre herreman, en trumpet, en kontrabas, lite handviftningar, lite uåo. Det behöver inte vara så mycket mer invecklat än så. 
2. Österrike: Nadine Beiler - The Secret Is Love
I duellen Litauen - Österrike vinner den senare på knockout. Also: jag vill ha hennes hår. 
3. Nederländerna: 3JS - Never Alone
Oförarglig poprock.
4. Belgien: Witloof Bay - With Love Baby
Det här är tydligen vad man får om utgångspunkten är att göra en jingel till sajten witloofbay.be, och göra det a capella. Hur man kommer från den punkten till semifinal i Eurovision Song Contest är dock något oklart. 
5. Slovakien: TWiiNS - I'm Still Alive
Första tvillingparet ut ikväll. Syster Liten kommenterade om Albaniens sångerska att hon ser ut som en blandning av Desperate Housewives-Bree och Lord Voldemort; här har ni en blandning av Bree och Rachel Nichols. Två, dessutom. Jag får lite vibbar av Kroatien ifjol, dedär kvinnorna som stod och såg snygga ut och var favorittippade och sen inte ens gick till final. 
6. Ukraina: Mika Newton - Angel
Det var en gång en kvinna som blev arbetslös, deprimerad, började rita i sand, var med i Talang Ukraina, vann, och sen var hon med i ESC. Ja, alltså, det är hon som står där i bakgrunden. De har en sång också.
7. Moldavien: Zdob și Zdub - So Lucky
Minns ni 2005, då Moldavien hade med sig en trummande mormor på scenen? Då kom de på sjätte plats. Nu är samma band med igen, men har lämnat mormodern hemma. Tyvärr visade det sig att mormodern var det som var bra med dom. 
8. Sverige: Eric Saade - Popular
Oavsett diverse invändningar jag må ha angående exempelvis texten, prioritetsordningen show > sång och fraseringen har jag svårt att tänka mig att det inte blir finalplats för Sverige. 
9. Cypern: Christos Mylordos - San Aggelos S'Agapisa
Även om det vore roligt att stå och gunga sådär som en babymugg, så tror jag det är dags att hämta förfriskningar. 
10. Bulgarien: Poli Genova - Na Inat
Bulgariens svar på Pink har inte jättemycket till låt att komma med, men med ett bra framträdande kan det fungera ändå.
11. Makedonien: Vlatko Ilievski - Rusinka
En man med gitarr - det är nästan som Finland! Förutom alla dansarna som hoppar och står på huvudet och megafonen och den snurriga backdropen och dragspelet och folkdansen och armviftandet och ho!-ropen då. Men annars så.
12. Israel: Dana International - Ding Dong
Dana International är tillbaka! Eller, är det hon? Var är fjädrarna, glamouren, låten? GIMME SOME DRAMA!
13. Slovenien: Maja Keuc - No One
Det här gör mig förvirrad. Vill hon vara dendär byxlösa europopen eller pompösa balladen eller Hanna Pakarinen? Vet ej.
14. Rumänien: Hotel FM - Change
När kompet kör igång tror jag för en sekund att de ska börja sjunga Eloise. Men nej. I stället visar det sig att han, likt Paradisoskar, vill förändra världen, en trumpetfanfar i taget. Men jag medger: jag är en sucker för sånt här. 
15. Estland: Getter Jaani - Rockefeller Street 
Kate Bosworth bjuder på en glad popkaramell.
16. Vitryssland: Anastasiya Vinnikova - I Love Belarus
Reklampausen presenteras av Lukasjenko Corp.
17. Lettland: Musiqq - Angel In Disguise
Alltså vad vill han egentligen? Att jag ska döda honom? "Kill me with killa kiss", det här är eurovisionspoesi när den är som ljuvast. 
18. Danmark: A Friend In London - New Tomorrow
Jag misstänker att SVT ville ha Andreas Johnson med i panelen som förhandskommenterade låtarna bara för att han skulle få uttala sig om den här låten. Nytt? Nej. Bra? Ja. Slår ut Nederländerna med ren karisma.  
19. Irland: Jedward - Lipstick
Första reaktionen: WTH? Men jag gick och sjöng den här låten hela helgen och jo, jag fattar. Det är gräsligt irriterande, de är gräsligt irriterande, men om - och det är ett stort om - de kan hålla ihop låten sångmässigt kan de smälla till och vinna hela tjottaballongen. Eventuellt.

Till finalen tippar jag: Bosnien, Österrike, Slovakien, Ukraina, Sverige, Bulgarien, Rumänien, Estland, Danmark, Irland. Svårare att tippa än förra semin, tycker jag (och då vet vi ju hur det gick där).

Inga kommentarer: