onsdag 11 maj 2011

esc 2011, semifinal ett: dagen efter.

Så var vi igång! Programledarna var lika töntiga som vanligt, men vykorten innan varje lands bidrag gillar jag mucho. Min tippning var väl inget vidare, 6/10 bara. Vad säger vi om det? Jag vet inte om det är juryns förtjänst, men överlag känns det som att man i år mer än någonsin faktiskt har skickat vidare bidrag på grund av meriter, snarare än vilket land de råkar vara.

De planenligt finalklara:
Ungern gjorde inget vidare framträdande, men låten tog henne vidare ändå. Azerbajdzjan verkar många spekulera om som semivinnare; jag tyckte inte att de gjorde det alls så bra som de kunde ha gjort. Men de får ju en chans till nu. En annan spekulerad semivinnare? Finland. Jee! Så bra, tack Europa. Jordgloben var fin och skjortan ful. Ryssland tippade jag vidare mest i egenskap av Ryssland, men han sjöng ju faktiskt helt okej igår också. Sliskpelle utan nån like, förstås, men det kunde ha varit värre. Grekland, snälla dumpa Stereo Mike. Mmkay? Slutligen Serbien, som gjorde en bra show, tyckte jag. 

De oplanerat finalklara:
Schweiz gick vidare! Det trodde jag som sagt inte, men röstade själv på dem, faktiskt. Och Island till final också; tänk att både Schweiz, Finland och Island gick vidare, vad är det som händer egentligen? Sen Litauen då, som nog vann på att vara den enda klassiska balladen, men för all del sjöng för allt vad tyget höll. Jag antog att endera Georgien eller Albanien skulle gå vidare, så det känns väl inte särdeles överraskande att Georgien knep en finalplats, speciellt med tanke på hur ofta Georgien har gått till final (alltid). Den som för mest oväsen vinner, eller?

De som oplanerat missade finalen:
Turkiet och Armenien, som båda brukar flyta till final per automatik, troligen främst på grund av deras icke föraktliga diaspora, misslyckades i år. Jag är mycket förvånad, men sett till respektive låt och framträdande är det helt rätt. Norge gick från vinnarfavorit till flopp på ett dygn eller så. Helt otippat, och synd. Men Sannfinländarna är säkert nöjda. Och så Albanien då, som fick ge vika för Georgien.

Imorgon är det dags igen, för tvillingkampen, Dana Internationals comeback och annat roligt. Återkommer med en guide för semifinal 2!

Inga kommentarer: