måndag 29 maj 2006

en högeligen ofullständig lista över störande saker.

Här är några saker jag stör mig på:
  • folk som skriver på exempelvis engelska utan att kunna stava rätt. För all del folk som stavar fel på svenska också, men det är en helt annan punkt. Varför 'briljera' på något man inte kan? Det blir bara löjligt, ungefär som artikeln om hockeyfansen i JT med mera häromsistens (finns inte på nätet, än i alla fall). Det var ett reportage om ett gäng flickor som hade samlats för att titta på ishockey-VM, de utmålades som ena riktiga entusiaster, och så säger den ena (som ansågs vara det största fanet) att hon har varit intresserad av ishockey sen OS. I vintras. Förlåt om jag klampar på nåns tår eller så, men hur kan man vilja basunera ut att man har varit hardcoreishockeydiggare i cirka två månader?
  • gubben som säger "American Idol presenteras i samarbete med..." på TV4. Måste han säga [american ajjdåål]? Ända fram till sista stavelsen försöker han sig på amerikanskt uttal, sen blir det plötsligt svenska.
  • brev som, adresserade till mig, börjar "Bäste Emma". Om ni ska tilltala min maskulina sida, använd åtminstone Klas-Göran.

Inga kommentarer: