torsdag 4 maj 2006

petit chouxer, american idol och oc.

Hela historien börjar egentligen med att jag fick femton ägg i present av min moster. Femton ägg är rätt många ägg. Lägg därtill de sex jag redan hade i kylskåpet och dividera med antalet personer som bor i min lägenhet och ska äta av äggen (1) och vi är uppe i rena mardrömsmängder ägg. Något måste alltså göras.

I brist på någon Sickan att kläcka en plan (några fler ägg behövde inte kläckas, hö hö) fann jag mig plötsligt i full fart med att bläddra genom diverse kokböcker och recepthäften* för att leta fram de recept som innehöll många ägg. I går åt jag en omelettrulle med svamp och bönor**, som jag trodde skulle smaka som den där maletköttrullen mamma brukar göra ibland, men den smakade mest ägg. Nästa recept som innehöll fyra ägg var petit chouxer, så hej bara, nu sätter Emma i gång och bakar små bakelser som man måste vara jättenoggrann med en massa för att det inte bara ska bli pannkaka av alltihop. Var det inte en bra idé, så säg. På plussidan kan jag ju säga att det faktiskt finns några som inte är helt platta. Men jag såg på American Idol medan jag bakade, och kunde konstatera att bakverken sjönk i samma takt som Brenna & c:os hopp och chanser.

Vilket fick mig att tänka på följande, vilket var lite småkul om man råkar vara en sån som både följer med American Idol och (amerikanska) the OC: på deras senior prom hälsar Taylor på en Lisa och säger något i stil med att det är trevligt att hon hann komma hem till deras prom och att var köper månne Simon sina tröjor, hon skulle vilja att Sung Ho skulle ha en sån. Denna Lisa är Lisa Tucker, som alltså är med i årets upplaga av American Idol.

* De är inte så många som de låter. Men en och annan kurs i huslig ekonomi har man ju haft och samlat på sig diverse recept innehållande grillkrydda.
** En bra grej som kom ut av det var ju i alla fall att jag fick användning för dedär bönorna som jag pratade om redan i januari. Bättre sent än aldrig?

2 kommentarer:

enSam sa...

Jag tar fressten tillbaka allt illa jag har sagt om bönor. Vi ha bruna bönor (inte bruna bönor som i mörkhyade tjejjer utan i bruna bönor som man äter) på Saloonen och det är gott.

delpheena sa...

ha!