onsdag 5 mars 2008

dagens politiska inlägg.

Just när folk hade börjat prata som om Obama redan varit vald till president kommer Hillary tillbaka. Det kan ju inte vara bra för demokraterna som helhet. Smutskasta tillräckligt och mittiallt blir det en sjuttiofyraåring som styr världen, och det är det väl ingen som vill? Han hinner väl starta tre krig innan han efter två veckor som president sparkar hinken eller går in i gödselbranschen eller, helt eufemismfritt, går och dör, och så blir nån som verkligen ingen har röstat på president istället. Hurra.

På tal om presidenter utvecklade jag idag på historielektionen en jättebra teori. Jag fick lära mig att Washington satte exempel med att inte sitta längre än två perioder som president, och den enda amerikanska president som brutit mot den traditionen är FDR (efter honom hittade man på en lag). Så jag tänkte som såhär, att UKK satt ju också länge. Kanske är det så att om man är känd under tre initialer så sitter man länge som president?

Min teori höll i ungefär en timme tills jag gick på lunch och J i förbifarten* råkade nämna JFK. Så mycket för den teorin.

Därtill fick jag också lära mig att trots att George Washington är så en så väldigt hyllad figur i amerikansk historia, är det ingen som följer hans råd så värst. Han gav två råd: 1. Blanda er inte i andras affärer, invadera inte andra länder, håll er till att sköta om Amerika; och 2. Ha inte politiska partier. Heja!

* när han räknade upp ett utvalt fåtal av de världsledare jag har dödat under de senaste hundra åren... Jag berättade att J & G spenderade hela gårkvällen med att försöka exorcera demonerna ur mig genom att slå mig; J uttryckte sin förvåning över att de två fortfarande levde; vid närmare eftertanke kom han på att han faktiskt inte sett nåndera idag och påminde mig om att det ju faktiskt inte är okej för mig att döda folk längre. Är det inte logiskt?

Inga kommentarer: