söndag 30 mars 2008

finland, finland, finland.

I slutet av april ordnar Office of International Education en infodag, då lågstadieelever får komma och lära sig om olika kulturer. De efterlyste foton från olika länder, och jag valde som hastigast ut följande fyra foton för att illustrera Finland.


Såhär i efterhand har jag funderat över vilken bild jag ger av vårt land. Jag gör en Homekorva och citerar vad jag själv skrev i en kursuvärdering i höstas: I come from a country that defines itself primarily through natural tropes and myths - we are not e.g. the land of the free or brave, we are the land of a thousand lakes; the forest is referred to as our 'green gold', and so on. A lot of people voluntarily spend the greater part of their summer vacations in small cottages by the seaside or a lake without electricity and running water and only an outhouse [...] That said, this course has also made me reflect more on my stance towards nature in relation to the national stance and contemplate whether this is just a romanticized version of what people actually think.

Vilken bild av mitt land vill jag projicera? Om folk överhuvudtaget vet något om Finland, har det generellt sett med köld att göra - är det inte kallt där? Vore det inte ett perfekt tillfälle att visa något mer? Vad är något mer? Vad är Finland?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har valt jättefina bilder i alla fall! Nu försöker jag bara febrilt identifiera knäna och shortsen. L?

A-M

delpheena sa...

tack :) det är faktiskt din yngsta dotter, tror jag, hoppas att det är okej.

Anonym sa...

Jag försökte faktiskt tänka igenom både garderob och knän i egen familj, men tyckte att benen var alldeles för långa och raka för att kunna vara E:s eller M:s. Borde kanske ha en "reality check" (har vi lärt oss av Cowell).

A-M