fredag 28 mars 2008

om kläder.

Det finns många olika forum att ge utlopp för kreativitet i. Just nu är det kläder som gäller för min del. Och är det inte så att man har mer idéer när man inte har möjlighet att förverkliga dem? Just nu drömmer jag om en symaskin och restbitar, enfärgade t-shirts, tygkassar och textilfärger. "När jag kommer hem ska jag..." När jag kommer hem har jag troligen tappat geisten och gått vidare till en annan fas; skriverier, kanske, eller musik. Jag ser fram emot hösten också, då får jag äntligen en tom lägenhet att fylla precis som jag vill igen. Tanken har slagit mig nu och då att göra något av mitt nuvarande levnadsutrymme, men jag flyttar ju just härifrån, vad är det för vits... Och vad kan man göra? Man blir instängd, inskränkt, kreativt handikappad.

Men det var kläder jag hade tänkt skriva om. Jag minns inte om jag har skrivit om det förr - jag vet att jag har tänkt på det många gånger - men människor har verkligen en annan inställning till kläder här. Nu påstår jag inte att varenda finländare planerar sin klädsel med omsorg varje morgon; eller att alla amerikaner drar på sig första bästa plagg som råkar finnas till hands. Men för att skära alla över samma kam för ett ögonblick och generalisera hejvilt: folk bryr sig mer om kläder hemma än här. Att gå omkring på campuset hemma och betrakta människor är som att sitta på första raden på Paris modevecka när man jämför med människorna här. Det är gratis t-shirts från diverse evenemang och sportshorts eller jeans som gäller. Jag säger inte att det nödvändigtvis är något negativt; på det hela taget visar det ju på en mera avslappnad inställning till yta överhuvudtaget, vem bryr sig om hur man ser ut? Det är annorlunda, bara. För mig erbjuder klädsel ett utloppsforum för både kreativitet och personlighet. Men framför allt tycker jag att det är roligt; mestadels är orsaken till vad jag råkar ha på mig inte att det är passande i sammanhanget, utan att jag har lust. Så idag har jag på mig två bälten. Och imorgon ska jag nog ha en fluga i håret. Sen gör det just detsamma om människor i matsalen vänder sig om för att titta på mina strumpor, jag tar inget ansvar för deras nackspärr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppsan! Man har ju hört från folk som varit utbyteselever att det varit noga med att man inte har samma klädsel två dagar i sträck. Är det fortfarande så, fast det då gäller att inte ha samma gratisskjorta två dagar i sträck?
A-M

delpheena sa...

det har jag faktiskt aldrig tänkt på, nog tror jag väl att de flesta byter kläder varje dag, men det är nu inte nånting nån skulle anmärka på.