måndag 24 mars 2008

påskannandag?

Påsken har förflutit relativt obemärkt, och annandagen ännu mer så. Nu klagar jag inte speciellt mycket över att skolan började igen idag, det betyder att folk är här och jag har sällskap. Men sådär överlag: om det är något det här landet behöver, är det annandagar. Annandagar är ett av mänsklighetens bästa påhitt nånsin, men det har inte gått upp för amerikanerna. Nej, här jobbar vi och står i fastän vi inte borde både annandag påsk, annandag jul och annandag far. Om inte det bevisar amerikanernas dumhet, vet jag inte vad som gör.

Och inga påskägg har de heller. Eller, de har påskägg, men de är den totala motsatsen till våra: plastägg med grejs inuti. Och så ska man leta efter dem i trädgården, sådär som Lotta på Bråkmakargatan. Om J bodde i Finland skulle han fira påsk på villan och gömma äggen i havet, påstår han. Lite glad över att han inte är min pappa är jag allt.

Vi fick ut våra worldlittenter idag. Han anmärkte att det kanske var lite för lätt och ville ha tips på hur han kunde göra nästa tent svårare. Ingen gav några förslag. Så förvånande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så märkligt att amerikanerna, som ju brukar se det kommersiella värdet i det mesta, inte har ckokladägg! Här kunde någon amerikansk chokladfabrikör se sin chans!
A-M