söndag 5 mars 2006

dagens i-landsproblem.

Ikväll/inatt/imorgon bitti går galornas Gala av stapeln: Oscarsgalan. Jag hade laddat upp både psykiskt och fysiskt och på alla de möjliga sätt inför denna årets höjdpunkt på min filmgalehorisont. Dock hade jag tänkt sova lite innan vakandet börjar i år, i motsats till förra året, då jag endast tog en några minuters powernap i slutet av Beck-filmen vi tittade på i väntan på att spektaklet skulle börja. Så jag börjar titta i sändningstider för att undersöka vilken tid jag borde ställa väckning till, och upptäcker till min fasa att:
  1. I Sverige sänds galan inte av SVT, som vanligen brukar ha sin myspys-sändning med skumma kommentarer av kvasikulturella typer som tar dethär med Oscarsgalan väldigt seriöst, utan av TV5. Som jag inte har. Och
  2. I Finland sänds galan som vanligt av Nelonen, vilket väl är underhållande och gemytligt för dem, men mindre trevligt för mig. Jag har redan i ett tidigare sammanhang nämnt att min teve och nämnda finska kanal har vissa kommunikationssvårigheter, och det är väl inte hela världen i och för sig, förutom om man råkar vara av den läggningen att man tycker om flerdimensionella medier och således även vill höra ljud när man tittar på teve. Och eftersom jag fortfarande inte har lyckats ragga upp någon TV-reparatör som kunde fixa det lilla problemet, vet jag inte om det är värt att sitta uppe hela natten.
Så att. Varen upprörda och protesteren vildeligen.

Inga kommentarer: