onsdag 29 mars 2006

fasta rutiner och harry potter.

Fasta rutiner är underskattade. Då menar jag inte pappersbläddrande 8-5 på ett kontor eller en årlig reunion med gänget, utan såna där småsaker som helt enkelt händer med jämna mellanrum och gör att vardagen har lite mer struktur och det känns som att man har lite kontroll över sitt liv i alla fall. Som till exempel att gå hem till Fiabeth varje tisdagkväll och titta på America's Next Top Model (1) samt O.C. Fiabeth påstår att hon inte gillar O.C., men ex-Militanten och jag har allt genomskådat henne, vi vet nog att hon egentligen tyckte att "My shoe!" var jätteroligt, hon är i trotsåldern bara. Dessutom är det inte precis så att vi beter oss som de i Laguna Beach, jag såg när de samlades hela gänget en gång (2) och skulle titta på O.C. och satt och suckade och skrek i kapp som på en hockeymatch.

Jag har suttit och läst lite i mina om-Harry-Potter-böcker häromsistens (vilket gjorde att jag pratade mer om HP än vanligt idag, jag visste inte att det var möjligt) och konstaterat två saker.
Nummer ett: Läs inte Evastina Törnqvists Den lilla trollkarlen. En bok om J.K. Rowling och Harry Potter. Den är inte bra. Inte nog med att hon presenterar subjektiva åsikter och objektiva fakta om vartannat utan att dra någon gräns där emellan, påstår att Alain Rickwell spelar Snape i filmerna (3) och att man på Hogwarts börjar lära sig förbannelser först under "sitt sjätte och sista år" (4), hon skriver dessutom saker som jag finner högst tveksamma. Ta till exempel följande "Exemplar av den engelska förhandsutgåvan av den första boken, Harry Potter and the Philosopher's Stone, värderas nu till inemot 100.000 kronor. Mycket förstås eftersom den utgåvan bara finns i femhundra exemplar. Men också senare upplagor och utländska utgåvor anses redan lika värdefulla som förstahandsupplagor av Strindberg." (5) Nu har jag inte, trots något halvhjärtad googling, hittat någon summa som en förstautgåva av ett Strindberg-verk skulle kunna tänkas gå för, men jag har svårt att tro att en sådan skulle kosta samma sak som om jag går till bokhandeln och köper den första HP-boken (eller, ännu hellre, går till antikvariatet Lafkan och köper Harry Potter ja Viisasten kivi för 7,50 euro av den oerhört gulliga gubben som erbjöd Fiabeth och mig idag att vi kan få komma dit klockan nio på morgonen och sitta där och läsa tills han stänger klockan fem om vi vill). Men, jag kan ju ha fel.
Nummer två: Jag kom på nyss att jag trots relativt extensive reading inte ännu har berört varken fanfiction eller sleuthing, vilket var det jag hade tänkt skriva om egentligen. Måste nog fundera på att ändra inriktning lite kanske. Det ville ni säkert veta. Jo. Hej - Hopp!

(1) Neej! Inte Lluvy!
(2) Den enda gången jag har sett på det programmet. Honestly! Annars verkar det ju som att jag inte gör annat än tittar på TV hela dagarna i ända. Det är faktiskt inte sant. Då skulle jag ju inte ha tid att sitta framför datorn hela tiden.
(3) Det är naturligtvis Alan Rickman som spelar Snape.
(4) Jag vet inte riktigt vad hon menar med dethär överhuvudtaget, kanske att the Unforgivable Curses egentligen kommer upp under sjätte årets undervisning? Dock presenterar Moody dem under Harrys fjärde skolår. Och sju år är det ju totalt.
(5) Törnqvist, Evastina Den lille trollkarlen: En bok om J.K. Rowling och Harry Potter. Viken: Replik 2002. s.110.

1 kommentar:

enSam sa...

Det är så jag har föreställt mig att ni ser på the O.C. Med huligantutor och målade i ansiktet. :)
Det är även ungefär så jag föreställer mig det ser ut när du är på Harry Potters filmpremiärer med. :P