fredag 17 mars 2006

"tack å låv ja ji en hankmobåo"

Idag har jag med anledning av släktkörens förestående uppträdande slipat på min hankmodialekt, i fraser såsom "å va oåt vi po han tiidin? Skrämmjölsgröitin, pääronplott å veljnjin" och "å po hüöstan sku siesstjärvan matas in i trüskvärtji po talko, mütji juudi, reimin fåor liett oåv". Som den blivande språkvetare jag är, har jag ävenledes funderat på de lingvistiska och fonetiska kvalitéerna hos nämnda dialekt, och genomfört en högst ovetenskaplig undersökning om var det tjocka l-et förekommer, respektive inte förekommer (åtminstone efter i, men oftast även efter e, således är l-et i 'pääronplott' tjockt, medan det i 'veljnjin' inte är det. Märk dock att l-et i ordet 'talko' inte är tjockt, troligen beroende på dess egenskap av lånord).

Fast det verkar som att jag med all sannolikhet kommer att få agera basist under uppträdandet, så hela mitt dagsverke har varit förgäves.

2 kommentarer:

enSam sa...

Bas? Borde det inte vara killar som står för basen?

Jo, justdet, jag är hemma nu.

delpheena sa...

inte bas - basist. det är en viss skillnad. fast vi orkade inte släpa med förstärkaren, så vi sket i hela det instrumentala projektet, så det är just detsamma.