tisdag 7 mars 2006

föreläsningsdagbok.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och faktiskt öppnat ett Word-dokument för att börja skriva en tolvsidig föreläsningsdagbok till introduktionskursen i interkulturell kommunikation. Har dock även konstaterat att jag inte vet hur en föreläsningsdagbok ska skrivas.

Antingen kan man kanske skriva något i stil med "Kära dagbok, idag hade vi en jätteintressant föreläsning med vår allvetande och vackra lärare, som talar jättebra engelska. Jag skulle ta med ett äpple och ge det åt henne om jag bara hittade ett som var tillräckligt rött och ett poleringsmedel som inte tar livet av en om man äter det..."

Eller så kan man hålla distans och helt kallt skriva ner föreläsningsanteckningarna i något omformulerad variant, gärna med ett antal citat från kurslitteraturen (som jag dessutom idag har upptäckt att är annorlunda om man är utlänning eller finländsk - förstås har jag läst den utländska! Fast, jag kan kanske orera lite om att jag läst den av rena principskäl eftersom jag är motståndare mot sådan skandalös segregation och samtidigt inskjuta något om att det går tvärtemot all interkulturell förståelseanda att jag ska behöva läsa böcker på finska bara för att jag råkar vara född i Finland.).

Alternativt kan man skriva en massa krångliga meningar för att dölja att man egentligen inte har en aning om vad man håller på med.

Kommentera gärna vilket alternativ ni röstar på, så kan jag göra en vetenskaplig utvärdering sen och skylla på den ifall hon klagar.

1 kommentar:

enSam sa...

PÅ a. svarar jag Teddy.
På b. svara jag Berlin bar.
På c. svarar jag kung Carl Gustav. Fast det kan vara avmaskningsmedel också.