onsdag 21 maj 2008

diggilosern talar:

Mina sambos förstod inte riktigt varför, men klockan två satt jag ju naturligtvis framför datorn, redo för Te Deum. Och när resultatet började läsas upp bröts kontakten till internet, men de verkar ju ha klarat av det utan min hjälp.

Vidare gick Grekland (såklart?), Rumänien (pampigt och italienskt så det förslår), Bosnien & Herzegovina (ja!), Finland (va? jaha, det var ju trevligt), Ryssland (jag röstar vidare Plusjenko i alla fall), Israel (jag gillade den, fast jag vet inte riktigt varför), Azerbajdzjan (Finland kommer att ge 12 poäng till den, no?), Armenien (lite förvånande att både Grekland och Armenien kom vidare faktiskt, känns ju som att de talar till samma publik... som även Sverige fajtas om?), Polen (på riktigt? låten är ju helt bra, men kräver en mycket större röst) och Norge (lite förvånad är jag faktiskt över att den gick vidare också, det är en skön låt, men jag trodde att den var lite för ...västerländsk? Norge var för övrigt den låt som fick flest poäng av alla i svenska inför-programmet, men jurymedlemmarna verkade mycket förvånade över att det var så när de hörde det).

Vidare gick alltså inte Montenegro (förstås; det var ju inte dåligt, men oj, vilken färglös inledning), Estland (tack och lov; men jag kan ju inte förneka att jag kanske skulle tycka att det var roligt om typ Niinistö och Vanhanen gjorde det, två av de tre gubbarna lär ju vara riksdagsmän eller nåt...), Moldavien (what's up with the nallebjörn?), San Marino (jaha), Belgien (jag halvgillade det när jag hörde låten första gången, men nu var det ju bara jättedåligt), Slovenien (lite förvånande att den inte gick vidare, tyckte jag, men jag sörjer inte precis), Irland (jag var lite rädd för att den skulle gå vidare, för det är ju ganska medryckande i alla fall, men tack, Europa), Andorra (trodde nog att den skulle gå vidare, men det är ju igen samma grej som Grekland & Armenien; sen satt jag och störde mig på hennes frasering och andning hela tiden också, jag trodde att låten hette Casanova, inte Ca Sanova) eller Nederländerna (igen en uptempotant, kvoten var fylld).

I övrigt kan jag ju bara kommentera att jag gillade de olika språken innan varje låt, det känns ju så naturligt att man inte förstår varför det inte alltid är så; men annars tyckte jag att det var en riktigt dålig show, mellanvideona såg ut som om jag hade filmat dem själv. Svenskarna som har kommenterat att produktionen nog ska bli bra det här året efter det katastrofala fjolåret eftersom serberna har tagit hjälp av svenskar har nog en del att förklara. Sen vet jag inte om jag bara inte har lagt märke till det förr, men buades det inte mer i publiken än vanligt? Att det knappt var några människor där och tittade är ju sen också en annan sak...

Nu hoppas jag bara att det finns trådlöst internet på KCI (enligt hemsidan finns åtm), för där kommer jag att hengailla under andra semifinalen och jag kommer ju inte precis att ha annat för mig heller. På torsdag ska f.ö. Schweiz, Danmark, Kroatien och till exempel Makedonien, Ungern, Georgien, Vitryssland, Sverige, Ukraina och Albanien gå vidare.

Inga kommentarer: