onsdag 15 februari 2006

OS, dag 5: uppskjutet, men silver.

Efter första hoppomgången låg det finländska laget fjärde i lagtävlingen i nordisk kombination, men på grund av den hårda vinden uppsköts tävlingen (till imorgon?).

Däremot: Mikko Ronkainen tog silver i puckelpist! Höll på att bita sönder mina naglar i spänningen, han låg etta ända fram till den allra sista åkaren, australiensaren Dale Begg-Smith, som slutligen då tog hem det hela. Vinnaren såg inte så värst glad ut, mest som en blyg nallebjörn. Jag undrar dock hur det skulle kännas att vinna OS och stå högst upp på pallen, representerandes ett land som man just har fått tillstånd att tävla för? Kanadensaren Begg-Smith (& hans bror) ansökte om australiensiskt medborgarskap och började tävla för kängurulandet säsongen 03-04. Måste ju vara lite konstigt. Kanske. Återigen har jag väl en för romantiserad bild av idrotten, bara man vinner är det väl just detsamma vad det är för sång som spelas när man får sin cd-skiva runt halsen, antar jag.
Ytterligare lite kuriosa om Begg-Smith: han är lika gammal som jag, men när han var 13 år gammal grundade han ett online marketing company, för att finansiera sin skidkarriär - nu har han 30 människor som jobbar för honom, och lär arbeta runt 10 h om dagen med företaget själv. Jag som trodde att man måste träna för att vinna guld i OS...

Till yttermera visso har herrarna inlett sin hockeyturnering med att tvåla till Schweiz med 5-0.

Slutligen kan jag inte låta bli att efterlysa ett besök av stajlakuten hos YLEs studiopersonal. Ljust neongrönt var inte någon höjdare ens på åttiotalet.

2 kommentarer:

J sa...

uuh, det var SÅ spännande idag!! mikko var som en liten sprattelgubbe och jag skulle inte alls minda att han sprattlade på min vägg :P eller han kanske till och med skulle kunna få sitta på en stol, om jag fick hans mössa vill säga :D

delpheena sa...

hah, right :P jag skulle nog minda litegrann om han sprattlade på min vägg, han påminner lite väl mycket om vilken-sexig-linjal-du-har-anton till utseendet för att det skulle kännas helt komfortabelt ;)