lördag 14 januari 2006

ESC, Finland: semifinal 1

Som den diggiloser jag är måste jag kommentera kvällens show aningen mer utförligt.
Det var en dålig start att börja med Kirka. Man ser ju programmet för själva tävlingens skull, de behöver ju inte ha pausprogrammet alldeles i början, då har man ju inte ännu hunnit bli snål på diverse tilltugg/tilldrick eller behöva på vessan. Det är väl det pauser är till för?
Herr operasångare sjöng ju för all del bra, men varför Finland nu skulle delta med en sång på italienska är beyond me. I ESC-sammanhang är det ju alltid tillåtet med lite överdrivet publikfrieri och namedropping, men Italien är väl inte ens med? Och låtarna - zzz.
Jennies andra låt var den enda som var en riktig schlager, hennes första var inte mycket till låt. Där hade man i stället satsat mer på koreografin. Så nu fick vi välja mellan en tråkig låt med välplanerad show och en schlagerlåt med en koreografi som ärligt talat påminde mest om lågstadiedansers rörelseschema. En sak som jag undrar något över är varför hon alltid ska bli upplyft i varenda låt? Dock är jag grymt imponerad av sången, tycker både att hennes röst har mognat och sen är det ju inte det lättaste att sjunga medan man snurrar på sådär.
Lordis monsterrock kanske skulle kunna gå hem hos tyskar och östeuropéer, men det är ju tveksamt om den målgrupp de riktar sig till verkligen ser på Eurovision Song Contest. Dessutom är det tveksamt om jag skulle kunna titta på programmet då - och då är det verkligen kris!

2 kommentarer:

enSam sa...

Vet du?
Jag fullkomligt älskar att läsa om finska eurocontest uttagningarna men inte just nu. :P

delpheena sa...

man skulle Nästan inte kunna tro att det var samma snubbe som skrev "ett inlägg? spännande!" lögnhals :P