tisdag 3 januari 2006

vår egen muminmamma.


Idag har jag sett mitt livs stora idol, den rödhåriga gnista som tänder en inre glöd, mitt hjärtas ledstjärna, den kvinna som blivit en muminmamma för ett helt folk. Hon har hår rött som Pippi Långstrump, ögon blå som Finlands stolta fana som vajar över tusen sjöar och miljoner träningsdräkter och en kärringslunga som inte bara Lilla My kunde söka skydd i, utan också resten av mumindalens småfolk.

Jag talar, förstås, om allas vår president Tarja Halonen.

I sin enorma välvilja behagade hon förgylla vår torftiga vardag med ett besök i den före detta Tobaksstaden. Plötsligt var det som att alla problem verkade lite mindre, bara för att Hon var där. Hon talade milt om överraskningar och hobbies, och med en gång ville vi alla börja göra skulpturer och dansa orientalisk dans. När hon sedan visade hur man visar siffran nio (9) på teckenspråk höjde vi alla våra händer och viftade glatt med tummarna. Finns det någon värdigare människa som kunde styra vårt land än allas våran underbaraste Tarja?


Alternativ version: Jag var till gågatan idag för att höra på Tarja Halonen, som besökte staden som ett steg i sin valkampanj. Hon kom tjugo minuter försenad (besöket skulle vara en halvtimme) och ljudet var helkasst under intervjun. Hennes svenska hade en mycket stark brytning, men godkänd, och hon låter vädigt nasal när hon talar. Jag tror nog att jag röstar på Matti Vanhanen.

4 kommentarer:

enSam sa...

Hur ser 9 ut på teckenspråk?
Tänk vilken fin och lärd president vi har.

delpheena sa...

man knyter näven och lägger tummen upp och viftar litegrann. typ. tror jag :P

enSam sa...

Okej, nästa gång jag träffar henne så ska hon få lära mig att säga " Rösta på Heidi" på teckenspråk. :)

delpheena sa...

hah, jo, det visar hon säkert gärna :D